Le malo je knjig, ki bi tako prijetno vznemirile moje
možgančke, obenem pa bi se me dotaknile naravnost v srce. Knjiga
Alexandra Jolliena, Hvalnica šibkosti, je preplet sijajnih
filozofskih (za)misli in neverjetne srčnosti, poguma in ranljivosti.
Ko sem jo prebrala, me je spreletela otročja želja, da bi jo kar
pojedla, če bi s tem lahko použila vso modrost, pogum in lepoto, ki
se skriva v njej:))
Pritegnil me je že naslov – Hvalnica šibkosti, ki se
zdi v tem svetu, ki vse stavi le na moč, prav predrzen:), če ne
celo heretičen. Šibkost velja v našem svetu za nekaj kar ni dobro,
kar je definitivno nekaj stopničk nižje od od moči in tisti, ki je
šibek, si zasluži kvečjemu naše usmiljenje in zaščito. Nikakor
pa ne spoštovanja ali občutka enakosti … Vzgojeni smo tako, da
moramo skrivati svoje šibkosti (slabosti), težko jih sprejmemo in še težje
sprejmemo sebe v nemoči. Šibkost je nekakšna grda
bolezen, ki se ji je treba na vsak način izogniti, vsaj na zunaj.
Sicer ni smrtna, a če jo enkrat dobiš, si zaznamovan. Še celo več
– gre za nalezljivo bolezen, zato ni dobro, da se družimo s
tistimi, ki jih družba ali mi sami ocenimo, da so šibki.
Brene Brown me je naučila ravno obratno. Bolj kot se
trudimo skrivati svoje šibkosti, svoje rane, svoje napake, bolj
označujejo naše življenje. Šele ko jih sprejmemo, ko postanejo
del naše zgodbe, se lahko, kot pravi Brene: » ... dvignemo po
naših padcih, premagamo naše napake in soočimo s trpljenjem na
način, ki prinaša več modrosti in levjesrčnosti.«
Zdi se mi, da je avtorju knjige, Alexandru Jollienu, ki
se je rodil s cerebralno paralizo in je sedemnajst let živel v
zavodu za prizadete, to popolnoma uspelo. Zaradi njegove
prizadetosti, so mu v zavodu namenili, da bo celo življenje
sestavljal škatle za cigare, a se je kljub nasprotovanju in mnogim
oviram odločil za povsem nepričakovano pot. Zapustil je zavod,
opravil maturo in se vpisal na študij filozofije, ki ga je tudi
končal. Kasneje se je tudi poročil in ima tri otroke. Filozofija in
pisanje (in tudi pričujoča knjiga) so pravzaprav način,
strategija, življenjska drža, s katerimi je uspel sprejeti in
presegati svojo zgodbo - »tragično bivanjsko situacijo«, življenjske rane in neznosno ukleščenost v podobo
»prizadetosti« in, kot pravi sam - najti v njej veselje, mir in
najvišjo dobrino.
Učitelji nepremagljivega veselja
Knjiga me navdušila s svojim humorjem in veseljem, ki se izraža med njenimi vrsticami, čeprav nosijo težko zgodbo. Alexandre pravi, da so njegovi največji učitelji slabotni in ovirani, s katerimi je preživel svoje otroštvo in del mladosti. »V teh skrivenčenih telesih in ranjenih dušah sem odkril nepremagljivo veselje, kateremu sem posvetil svoje življenje, ki ga vse manj iščem, ker je nenehno pred nami, ki globoko v nas že kraljuje,« zapiše in doda, da je knjiga tudi skromen poskus pokazati, kaj so mu prinesle in dale izredno slabotne osebe.
Knjiga me navdušila s svojim humorjem in veseljem, ki se izraža med njenimi vrsticami, čeprav nosijo težko zgodbo. Alexandre pravi, da so njegovi največji učitelji slabotni in ovirani, s katerimi je preživel svoje otroštvo in del mladosti. »V teh skrivenčenih telesih in ranjenih dušah sem odkril nepremagljivo veselje, kateremu sem posvetil svoje življenje, ki ga vse manj iščem, ker je nenehno pred nami, ki globoko v nas že kraljuje,« zapiše in doda, da je knjiga tudi skromen poskus pokazati, kaj so mu prinesle in dale izredno slabotne osebe.
Dotaknila se me je še ena stvar – Alexandre v knjigi
večkrat omeni t. i. terapevtsko distanco, ki so jo uporabljali
terapevti in učitelji v zavodu. Pravi, da distanca, kadar ni naravna
in prožna, izhaja iz slabega ravnanja. Mislim, da je te distance
danes v našem svetu še vedno preveč – med zdravniki in pacienti,
med učitelji in učenci itd. in da se premalo zavedamo, kako
poškoduje tistega, do katerega jo vzpostavimo. Knjiga bi morala biti obvezno branje za vse, ki delajo z ljudmi, ki so zaradi različnih razlogov, v poziciji šibkosti.
»Postani to, kar si«
V drugem delu knjige
nam avtor predstavi nekaj duhovnih vaj oz. farmakopej, kot jih
imenuje (farmakopeja izhaja iz gr. besede pharmakon, ki pomeni
zdravilo) in so orisane v 21 kratkih, a sijajnih filozofskih
sestavkih: »V pričujoči knjigi oziroma zgoščenki želim
narediti veselo in sproščeno raziskavo ter skozi njo najti nekaj
poti, po katerih lahko dosežemo najglobje dno ter se popolnoma
prepustimo bivanju .« Verjame, da je vsa modrost, ki jo moramo spoznati, že v nas, čisto na dnu pred nami, v srčiki našega srca. Se strinjam!
Te vaje oz. sestavki so me povsem navdušili, saj so polni modrih misli, ki so povezane z izkušnjami in duhovno prakso, ki jo je avtor preizkušal na svoji poti. Začutila sem, kako zelo dragocene so tudi zame in sem jih zato kar nekaj zapisala. Hvaležno jih delim tudi z vami:)) Seveda pa najbolj priporočam, da knjigo kar preberete. Je vredno.
Predajanje
Te vaje oz. sestavki so me povsem navdušili, saj so polni modrih misli, ki so povezane z izkušnjami in duhovno prakso, ki jo je avtor preizkušal na svoji poti. Začutila sem, kako zelo dragocene so tudi zame in sem jih zato kar nekaj zapisala. Hvaležno jih delim tudi z vami:)) Seveda pa najbolj priporočam, da knjigo kar preberete. Je vredno.
Predajanje
»Sprejemanje predpostavlja neki jaz, ki sprejema.
Vendar jaz v tej zgodbi nima mesta. Nekega dne sem dojel, da je jaz
programiran za to, da ne sprejme. Gre torej bolj za predajanje »pustiti biti« kot za sprejeti.
Sprejemanje jazu predstavlja samo dodatno nalogo. »Moraš sprejeti«
- ta velelnik zahteva napor. Stavek iz Diamantne sutre, ki sem ga
navedel, se v Budovih besedah nenehno ponavlja in bi ga lahko povzeli
takole: »Buda ni Buda, zato ga imenujem Buda.« To je vaja, ki
osvobaja pred fiksacijo.«
Brezpogojna ljubezen
»Nekega dne sem doumel, da moram to dobrohotno in brezpogojno ljubezen gojiti do lastnega bivanja in do lastnega telesa. Stal sem na neki postaji in kdo bi vedel, zakaj sem bil prav tistega dne bolj občutljiv do drugih kot ponavadi. Sram me je bilo svojega telesa. Vzel sem telefon in poklical brata Beneditka, da bi mu povedal, kako slabo se počutim, kako si želim, da bi bil lep, športen in mišičast fant, brez kakršnih koli težav. Vprašal me je: »Ali bi imel rad Avgustina (sina, moja op.), če bi bil prizadet?« Odgovoril sem: »Seveda, to sploh ni vprašanje!« Potem je dodal:« Ali bi skrbel zanj?« Rekel sem: »Pa še kako« Mogoče še bolj, kakor zdaj, če bi bilo mogoče.« Potem je rekel: »Danes na tej postaji poskusi skrbeti za svoje telo, kot bi šlo za tvojega sina.« Ko sem prekinil, sem dobesedno zaplesal sredi postaje. Naenkrat mi je postalo jasno, da je moje telo kot otrok, ki ga je treba varovati in ljubiti.«
Dobrohotnost
»To je morda tudi dobra opredelitev ljubezni in
prijateljstva: hoteti drugemu dobro, ne da bi mu vsiljevali svojo
različico dobrega. Tudi tu lahko sijajno uporabimo obrazec iz
Diamantne sutre: »Dobro ni dobro, zato ga imenujem dobro.« Po
navadi takrat, ko mislimo, da najbolje vemo, kaj je za drugega dobro,
največkrt vsiljujemo lastne predsodke in se oddaljumo od tega, kar
je v resnici dobro zanj. Izredno pomembno je, da dobrega ne
vsiljujemo.«
Primerjanje
»Primerjanje stopnjuje trpljenje in ustvarja pomanjkanje. Spinoza ima sijajen stavek, ki si ga neprestano ponavljam: »S stvarnostjo in popolnostjo mislim isto.« Povedano drugače, stvarnost je popolna. Gotovo prizadetost in pomanjkanje obstajata. Vendar mislim, da se poslabšata in sta le še bolj boleča, če se primerjam s svojim sosedom … Pot mojega življenja je v sprejemanju vsega mojega bitja, ne da bi pri tem kar koli zavrgel. Iskati lepoto in veselje tam, kjer se podarjata in ne v nekem sanjskem, idealiziranem življenju. Veselje prebiva v vsakdanjiku, v najbolj običajnih stvareh. Eno od mojih spreobrnjenj je bilo, da sem se namesto vprašanja: »Kaj potrebujem, da bom srečen?« začel spraševati: »Kako biti vesel tukaj in zdaj?«
»Soditi resničnost je, kot bi hotel zasesti Božji
prestol, a je prostor že zaseden.«
Smeh
"Začnimo s preprosto vajo, da se ne jemljemo
resno. Včasih, ko nisem v redu, si z duhovno vajo zastavim, da bom
nasmejal mimoidočega ali akviziterja, ki me po telefonu sprašuje o
časopisih, ki jih ne berem. Moj izziv je lahkoten in vesel:
nasmejati drugega. To je dobra praksa, da pozornost preusmerimo stran
od sebe. Ne gre za to, da bi iz sebe delal bedaka. Gre za poskus, da
se vržem v morje smeha, ne da bi pretiraval in ne da bi se norčeval
iz drugih. ... Smeh ni norčevanje. Tudi odmik od resničnosti ni,
kakor se rado reče. Smeh ne pomeni bežati pred resničnostjo. Smeh
je potopiti se z dušo in telesom v polnost bivanja."
Odpoved
»Na svoji poti sem srečal prijatelja. Izrekel je stavek, ki me je pretresel: »Več vezi, manj dobrin.« Res je, da sem dotlej hodil po kjnižnicah, super in hipermarketih ter tam iskal zdravilo za pomanjkanje, rane, odtujitve. Odkar sem slišal stavek »več vezi, manj dobrin«, sem v njem videl vabilo, da naredim red, da se vsak dan osvobodim odvečnega. Tu je tudi stična točka s čudovito budistično intuicijo, po kateri smo vsi Budova narava. Smo. To ni na ravni posedovanja. Ni nekaj, kar bi dodali temu, kar smo, da bi bili srečni. Mi smo že Budova narava.«
»Ko stvari samo
grmadimo, smo prikrajšani za tisto, kar daje življenje.«
»O sebi imamo določeno
podobo, po kateri se želimo od jutra do večera ravnati. Nekega dne
sem se odločil, da bo Aleksandre Jollien takšen in takšen in gorje
mi, če temu ne bom kos. Ne prestavljamo si, kakšno neskončno
trpljenje povzroči tovrstna fiksacija. Odpovedati se pomeni, sleči
se do golega. »
Sprostitev
»Spet ne gre za to, da si zastavimo cilj: »To je prava sprostitev.« V tem primeru takoj, ko si rečem: »Ojoj, nisem sproščen,» nujno postanem še bolj napet. V zen meditaciji je lepo prav to, da sprostitev pride meni navkljub. Takrat je plod pristnega in resničnega srečanja. Budisti rečejo, da se srečaš s svojim pravim obrazom.«
Odločitev
»Težje je biti pošten
človek osem dni kot četrt ure junak. … Najprej naj povem, da
ideje o junakih ne maram preveč. Mislim, da je težje sprejeti svoj
vsakdan, živeti v veselju kljub svoji bolezni ali prebroditi dobo
žalovanja, kot pa prečkati ocean na jadralni deski ali vodnem
letalu …. Vsekakor gre moje občutovanja junakom majhnih vsakdanjih
radosti.«
»Mislim, da je odločitev za prepustitev povezana z neskončnim zaupanjem v življenje. Kaj lahko naredim, da bi se obvaroval pred življenjem? Popolnoma ničesar. Kljub temu dan za dnem gradim oklepe, fasade, ki bi me obvarovale pred tragičnostjo bivanja. Tragična razsežnost bivanja je del življenja. Ko to razumemo v globini naše biti, lahko s tragičnostjo zaplešemo, ne da bi se pred njo upognili.«
»Amiel je govoril:
»Tisoč korakov naprej, devetsto devetindevetdeset nazaj. To je
napredek.« Odtujena želja bi rada, da bi napredovali enkrat za
vselej, da bi se zacelile vse notranje rane. Vendar je to popolnoma
nemogoče. Rešuje nas zavest, da se rane ne morejo zaceliti, da pa
lahko z njimi živimo, z njimi sobivamo, ne da bi bili zato
zagrenjeni.«
»Odločitev je morda v tem, da gremo v gosti megli, ko ne vidimo dva metra pred seboj, vseeno naprej. Pri tem mi pomaga zenovska shikantaza. Lahk bi vadili shika: »samo biti tu«, »samo biti očka«, »samo biti prijatelj«, »samo počutiti se malo bolje« in se pri tem ne obremenjevati z željo, ki mi preprečuje biti, kar sem.«
Vera in molitev
»Ko sem spoznal
kontrast med med srcem in razumom, sem čutil nepopisno veselje, ker
sem v tem spet videl vabilo, da se spustim čisto na dno. Podobno je
na odprtem morju: Na površju je na tisoče valov, spodaj na dnu pa
je mirno, neskončno mirno in dobrohotno. Poln veselja sem doumel, da
moram prisluhniti srcu, ki je že mirno. Poleg tega srce nikoli ne
reče »ne«. Ugotovil sem, da srce sprejma resničnost, prizadetost,
trpljenje, žalitve, poglede. Um me od tega oddaljuje.«
Krhkost in potrpljenje
»Lahko namreč hodimo štirideset let v ranljenosti in tesnobi in smo vseeno veseli. Ni tako, da bom srečen potem, ko popolnoma obračunam z življenjem. Tukaj in zdaj, s svojimi tisočimi ranami sem lahko že v veselju.«
»Vsaka potrpežljivost se morda začne prav tu, da smo
potrpežljivi z lastno nepotrpežljivostjo. V Diamantni sutri nam
Shakamuni Buda daje orodje, ko pravi, da v velikem potrpljenju ni
nikogar, ki potrpežljivo čaka. Povedano drugače, potrpljenje ni
napor, ni nemirnost, ampak »pustiti biti«, prav prepustitev.«
Hvaležnost
»Hvaležnost ne pomeni, da zanikamo tragičnost bivanja. Ne gre za to, da nekomu, ki trpi, rečemo: »Poglej vse, kar imaš lepega!« To bi bilo skoraj žaljivo in bi se lahko čutil krivega, ker se slabo počuti. Hvaležnost je bolj v tem, da se hranimo iz dejstva, da gre dobro, da uživamo v tem, kar je dano.«
Zastonjskost
»Kako se kot otrok znova igrati z življenjem,
»brezciljno in brez misli na dobiček?«. Občutek imam, da več
cijev, kot si jih na dan zastavim, bolj čutim stres, da jih ne bi
dosegel. Ker si vsako jutro zastavim tono ciljev, ki jih ne uspem
opraviti, se za duhovno vajo vprašam, kaj je v tem dnevu bistveno in
kaj mi dobri Bog podarja.«
»Angel Silezij je govoril: »Roža biva brez zakaj. Cveti, ker pač cveti. Ni pozorna nase in ne sprašuje, ali jo kdo vidi.« V »zakaj živimo« je pogosto »za druge«. Končno smo neznatni. Čez nekaj let nas bo gotovo »pobralo«. Kaj bo ostalo od nas? Nič ali zelo malo. V tem je povabilo, da uživamo v zastonjskosti. Bivanje nima smisla. Nima smisla, ki bi ga lahko našli a posteriori rekoč: »Moje življenje je imelo smisel.« Ni treba iskati odgovora na vprašanje, zakaj sem. Življenje je preprosto zastonjsko. Morali bi se vprašati, kako lahko dam največ od sebe od tega, kar sem v tem trenutku?«
Ponižnost
»Ponižnost je predvsem v pristnosti. Pri tem moramo
biti pazljivi: biti pristen ne pomeni izprazniti svojih smeti. Biti
pristen ne pomeni skušati biti pristen. Pomeni, da preprosto
ne dodajmo. Kakor ogledalo ničesar ne dodaja resničnosti in ji
ničesar ne odvzema. Ponižnost je lahko orodje, diamant, ki ga
uporabljamo kot v Diamantni sutri, ki nam pomaga, da smo
popolnoma to, kar smo, ne da bi kar koli dodali. In da pustimo
drugega biti, kar je, ne da bi ga želeli spremeniti.«
Volk iz Gubbia
»Stavek pesnika Rumija, ki ga navajam po spominu, se me zelo dotakne, ker spreobrača moje srce: »V človeku je ljubezen, žalost, nemir, klic. Če bi imel sto tisoč vesolij, ne bi mogel najti miru in počitka.« Počitek ne pride od zunaj. Kje najti mir? Kako najti stanje napomanjkanja? Morda ravno tako, da nehamo iskati mir in da ne skušamo več uravnavati svojega notranjega kaosa. Skozi to se lahko naučimo mirnega sobivanja. Rad imam misel, da mi pride, ko se popolnoma nehamo bojevati in nehamo ravnati, česar ne moremo zravnati.«
Strah
»Vaja meditacije je v tem, da vidiš praznino in da se
v njej popolnoma sprostiš. Da imaš misli za ptice. Za pticami
neznansko modro nebo. Težava tesnobe in strahu je, da se omejim na
ptice, pri tem pa pozabim na bistveno, na nebo. Zoprno je, ker je
ptic cel kup. Če se za sekundo ustavim in pogledam svoj um, vidim
oblak ptic, krokarjev, jato črnih ptic, ujed, ki krožijo v mojih
mislih. Neki prijateljici sem dejal: »Lahko je, če gre mimo en
ptič, a kaj narediš, ko jih gre mimo tisoč in to sto na uro? Kako
naj grem takrat v praznino?« Odgovorila mi je: »Ne smeš se boriti
s pticami, ne hodi na lov za perjadjo. Poskusi raje vsak trenutek
videti, da je na obzorju košček modrega neba.«
Srečanje
"Srečati drugega pomeni odpočiti si malo od sebe. Po moje je največje trpljenje tisto, zaradi katerega se zapremo vase, v svoj mali jaz. Nazadnje začne tam notri smrdeti po zatohlem. Srečati drugega pomeni, da se znebimo delčka sebe, da se znebimo vsega, kar na drugega projiciramo. Spinoza je skušnjavo, da bi drugega zaprli v lastne miselne kategorije, opisal takole: »Če jaz nekaj doživaljam tako, potem mora drugi to stvar nujno doživljati enako.« Drama je tudi v tem, da v drugem vidimo nasprotnika, sovražnika, neki ne-jaz. V srečanju drugega pa, nasprotno, razbijemo razlikovanje med mano in ne-mano ter izničimo nasprotovanje. Vse bolj sem prepričan, da srečati drugega pomeni sleči se. Odkar sem srečal brata Benedikta, ki mi je nekega dne dejal: »Delaš lahko kar koli, samo preprečiti, da bi te imel rad, ne moreš, »skušam do vseh, ki jih srečujem, ohranjati ta pogled. ...Srečati drugega pomeni iti naproti drugačnemu svetu. Iti ven iz sebe, iz svojih označb, iz svojih lupin in oklepov. Pustiti vloge, ki jih igramo. Ko nekoga srečam, se vprašam: »Ali mu znam popolnoma prisluhniti?«
Preprostost
»Nietzsche je napisal stavek, ki mi je za vodilo:
»Preprosto življenje je težavna stvar. Potrebno je veliko več
premisleka in iznajdljivosti, kot jo premorejo tudi pametni ljudje.«
Biti preprost je zapleteno. Težko je ostati gol pred življenjem.
Zdi se, kot da bi naš miselni svet noč in dan delal na tem, da ga
zaplete, da ga primerja, čaka razmere, ki se nikoli ne bodo
pojavile, obžaluje preteklost, ki je za vedno preteklost. Če želimo
živeti preprosto, se moramo vsemu prepustiti.«
»Preprostost je več kot samo sprejemanje sebe. Je biti s seboj z neskončno dobrohotnostjo.«
Vedno znova me ganejo tvoje besede ... in lepo pogrejejo. :)
OdgovoriIzbrišiHvala, Tina!
OdgovoriIzbrišiAndreja, hvala za tvoj zapis, prav začutila sem tvoje besede...
OdgovoriIzbrišiSkrbnik spletnega dnevnika je odstranil ta komentar.
OdgovoriIzbrišiHvala, Martina - knjiga je res tako bogata ... lepo bodi:)
OdgovoriIzbrišiAndreja, lepo te pozdravljam!! Imam te v mislih. Gordana
OdgovoriIzbrišiHvala, Gordana, in enako:)) Se ti oglasim!
OdgovoriIzbrišiSkrbnik spletnega dnevnika je odstranil ta komentar.
OdgovoriIzbriši